Vásárlók megkárosítása szabálysértéssel kapcsolatos tapasztalatok
2018. április 13. 11:40

Vásárlók megkárosítása szabálysértéssel kapcsolatos tapasztalatok

A közigazgatás rendszerszintű átalakításával 2017. január 1-jétől, több más hatáskör mellett, a fogyasztóvédelmi hatósági feladatok is a járási hivatalokhoz kerültek, amelynek hozományaként tapasztalatunk szerint a Szeghalmi Járási Hivatal illetékességi területén megszaporodott a vásárlók megkárosítása szabálysértés miatt indított szabálysértési eljárások száma is.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzések egy-egy járás illetékességi területéhez kerülésével nagyobb számban valósulhat meg a kis településeken élőket kiszolgáló kereskedelmi egységek ellenőrzése is, amely tapasztalatunk szerint azt eredményezte, hogy az ellenőrzésen feltárt tények alapján több esetben vásárlók megkárosítása szabálysértés miatti eljárás megindításának is helye volt.

Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy a 2017. évben lefolytatott próbavásárlással egybekötött fogyasztóvédelmi ellenőrzések közel 15 %-ában vásárlók megkárosítása szabálysértés miatti feljelentés megtételére került sor, amely tendencia a 2018. év első negyedévében lefolytatott ellenőrzések alapján folytatódni látszik.

Az esetek többségében a szabálysértés azzal valósult meg, hogy a manuális pénztárgépet alkalmazó kereskedelmi egységekben a pénztárnál a kihelyezett ártájékoztatón szereplő árhoz képest magasabb összegű vételár kerül beütésre és felszámításra, így a többletszámolás folytán a vásárló megkárosítására került sor. Tapasztalatok szerint az ilyen kereskedelmi egységekben történő vásárlás során vásárlóként különösen akkor kell nagyobb figyelmet fordítani a pénztárnál felszámításra kerülő vételárra, ha akciós terméket vásárolnak, mivel több esetben a kihelyezett akciós ár ellenére a termék eredeti árán történik az értékesítés. Azonban akár meghirdetett akció nélkül is előfordult, hogy a termék áraként feltüntetett árhoz képest magasabb összeg került felszámításra, vagy egy extrém esetben vonalkódos rendszer használata esetén nem a megvásárolni kívánt termék vonalkódja került lehúzásra.

Az esetek túlnyomó többségében megállapítható, hogy egy- egy vásárlás alkalmával nem nagy, átlagosan 100 forint körüli összeg kerül többletként felszámításra, amely a kereskedelmi egység dolgozója részéről nem is feltétlenül szándékosan történik, az többnyire figyelmetlenség, gondatlanság eredménye, azonban a mindennapos bevásárlások során ezen kisebb összegek is összeadódva jelentős mértékben alkalmasak a vásárlók megkárosítására.

Fentiek miatt fontosnak tartjuk, hogy különösen a manuális pénztárgépet alkalmazó kereskedelmi egységek részéről nagyobb körültekintéssel valósuljon meg az akciók meghirdetése és az akciós árak vásárláskor történő érvényesítése, annak érdekében, hogy a vásárló, egy számára kedvező árunak tartott terméket valóban kedvezményesen vásárolhasson meg, és ne érje kár a napi szintű bevásárlásai során.



Ügyintézés