Amire érdemes figyelnie a fogyasztónak is
2019. február 18. 18:00

A járási hivatalok fogyasztóvédelmi hatósági jogkörükben eljárva alapvetően a vásárlók jogainak védelme, a tudatos fogyasztói, valamint a jogkövető vállalkozói magatartás kialakítása érdekében rendszeresen ellenőrzik a kereskedőket, vendéglátóipari egységeket, szolgáltatásokat.
A Gyulai járásban tavaly az ártájékoztatás, áralkalmazás megfelelőségének ellenőrzése során a vizsgált kereskedelmi egységek jelentős részénél jogsértést tapasztalt a fogyasztóvédelmi hatóság. Elsősorban a napi cikkeket árusító, kisebb üzleteknél fordult elő szabálytalanság, jellemzően többletelszámolás a fizetéskor.
A fiatalkorúak védelme érdekében a dohányzás és az alkoholfogyasztás visszaszorítását szolgáló jogszabályi rendelkezések érvényesülését vizsgálta a hatóság. A próbavásárlások során a vendéglátó egységek mintegy fele kiszolgálta alkohol tartalmú itallal a fiatalkorú személyt.

Az idegenforgalmi főszezonban a turisták által leginkább látogatott vendéglátóipari egységeket, valamint a taxis vállalkozókat ellenőrizték. A taxi szolgáltatást nyújtóknál végzett ellenőrzéseken jogsértést nem tapasztaltak. A vendéglátóipari egységekben végzett próbavásárlások során a legtöbb esetben úgynevezett szűkmérést tapasztaltak a fogyasztóvédelmi ellenőrök, ennek következtében többletelszámolás miatt érheti vagyoni hátrány a fogyasztót. Előfordult a csomagolóanyag belemérése a kért termék tömegébe, valamint az eladási és egységárak feltüntetésének hiánya.
A jótállási- és szavatossági jogszabályok megtartásának ellenőrzési tapasztalatai sajnos nem kedvezőek. A kereskedők a próbavásárlások során a fogyasztók jótállási és/vagy szavatossági jogairól zömében megtévesztő tájékoztatást adtak.

Tavaly a lábbelikkel kapcsolatos minőségi kifogásokról szóló szavatossági igényeket is górcső alá vette a fogyasztóvédelmi hatóság. Az elmúlt években gyakorta előfordult a vásárlókkal, hogy a néhány hónappal korábban vett lábbelijük a használat során meghibásodott, hordhatatlanná vált, így a vásárlók az eladóhoz fordultak minőségi kifogásaikkal. A fogyasztók kifogásaival kapcsolatos kereskedői eljárás sokszor nem felelt meg a jogszabályban előírtaknak, az ellenőrzések arra is fényt derítettek, hogy az érintett egységek némelyikében megtévesztő tájékoztatást adtak az igényérvényesítési határidők és jogok tekintetében. Ugyanakkor a fogyasztóvédelmi hatósághoz beérkezett panaszok, bejelentések, levelek azt is tükrözték, hogy maguk a vásárlók, fogyasztók sincsenek tisztában a lábbelijük meghibásodása esetén érvényesíthető jogaikkal.

A kuponos vásárlások ellenőrzésének célja az volt, hogy a jelentős kedvezményekkel kínált termékek, szolgáltatások valóban a meghirdetett feltételekkel, áron vásárolhatóak-e meg
Összességében a tapasztalatok azt mutatják, hogy a fogyasztók széles rétege által napi, heti gyakorisággal felkeresett egységekben illetve igénybevett szolgáltatások során gyakran fordulnak elő fogyasztóvédelmi szempontból kifogásolható gyakorlatok. A vállalkozások jogkövető magatartásának elősegítése, valamint a fogyasztók tudatosságának növelése érdekében a járási hivatalokban működő fogyasztóvédelmi hatóságok állnak az érdeklődők rendelkezésére.



Ügyintézés