Amit a Rendelkezési Nyilvántartásról tudni érdemes
2019. március 06. 13:53

Az ún. Rendelkezési Nyilvántartásban (RNY) az ügyfelek az azonosítási és kapcsolattartási módokról nyilatkozhatnak. Az RNY által biztosított lehetőségeknek köszönhetően, akár huzamosabb külföldi tartózkodás, nagyobb földrajzi távolság esetén is lehetséges a hivatalokkal való kapcsolattartás.

 

Rendelkezést 18 évet betöltött személy, vagy gazdálkodó szervezet képviselője tehet. Az első lépés az alaprendelkezés megtétele. Ez személyesen bármely kormányablakban, illetve bizonyos postai és NAV ügyfélszolgálatokon, vagy ügyfélkapu regisztráció birtokában elektronikusan tehető meg. Az alaprendelkezésben elektronikus ügyintézést, elektronikus kapcsolattartást, vagy postai úton történő kapcsolattartást lehet kérni.
 
Ha elektronikus kapcsolattartást igényel az ügyfél, ügyfélkapun keresztül gyorsabban, kiszámíthatóbban, az ország bármely pontján vagy akár külföldről is tarthatja a kapcsolatot a hivatalokkal.
Az alaprendelkezést követően további szolgáltatások is igényelhetőek. Az ügyfél meghatalmazást adhat általános jelleggel, vagy bizonyos ügytípusokra, aminek segítségével a meghatalmazott papír alapú meghatalmazások nélkül intézheti az ügyeit. Az RNY előnye tehát, hogy a meghatalmazó és a meghatalmazott fizikailag nem kell ugyanazon helyiségben tartózkodjon a meghatalmazás aláírásakor, akár több száz kilométerre is lehetnek egymástól. A természetes személy nyilatkozhat arról is, hogy milyen módon – ügyfélkapu, telefonos azonosítás – azonosíthatja a hatóság az elektronikus ügyintézése során.