Földhivatali Osztály / Sarkadi járás

Sarkadi Járási Hivatal Földhivatali Osztálya:

Földhivatali Osztálya feladatai körében ellátja a földhivatalok, valamint a Földmérési és Távérzékelési Intézet feladatairól, illetékességi területéről, továbbá egyes földhivatali eljárások részletes szabályairól szóló kormányrendeletben és egyéb külön jogszabályokban meghatározott feladatkörét érintő feladatokat.

A Földhivatali Osztály az egyedi közhatalmi aktusokkal kapcsolatos feladatai tekintetében:
  1. jogszabályban meghatározott illetékességi területen – ha jogszabály másként nem rendelkezik – döntést hoz az ingatlanügyi hatósági tevékenység körébe tartozó első fokú hatósági ügyekben;
  2. kezeli az ingatlan-nyilvántartást, az adatokban, jogokban és tényekben bekövetkezett változásokat folyamatosan érvényesíti, illetve döntést hoz azokról;
  3. gondoskodik az igazgatási szolgáltatási díjak beszedéséről;
  4. gyakorolja a termőföld időleges és végleges más célú hasznosításával, a művelés alól kivett területek újrahasznosításával, a termőföld engedély nélküli más célú hasznosításával kapcsolatos hatósági (szakhatósági) hatásköröket, a megyei földhivatal részére továbbítja a jogerős engedélyező határozatokat, eljár az engedély nélküli más célú hasznosítás esetén, intézkedik a kirótt földvédelmi járulékok és bírságok behajtásáról, az elrendelt eredeti állapot helyreállítási kötelezettségének végrehajtásáról;
  5. első fokon eljár a földmérési tárgyú beadványokkal kapcsolatban;
  6. kérelemre közreműködik a birtok-összevonási célú önkéntes földcsere megszervezésében;
  7. végrehajtja a parlagfű elleni közérdekű védekezéssel kapcsolatos járási hivatali feladatokat;
  8. illetékességi területén folyamatosan – különösen a határszemlék keretében – ellátja a termőföldek hasznosítási, valamint ideiglenes- és mellékhasznosítási kötelezettségének ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtását;
  9. elvégzi a földminősítési feladatokat, a művelési ág változásokkal kapcsolatos osztályba sorolásokat;
  10. vezeti a földhasználati nyilvántartást, abból meghatározott körben és célra adatot szolgáltat;
  11. ellenőrzi a földhasználati nyilvántartás vezetésének jogszerűségét, törvénysértés esetén a jogszabályokban előírt intézkedést foganatosít;
  12. vezeti a földműves nyilvántartást;
  13. ellátja a földforgalmi törvényben meghatározott feladatait;
  14. lefolytatja a rendezetlen tulajdoni állású ingatlanokkal kapcsolatos első fokú eljárást.
A Földhivatali Osztály az egyéb feladatai tekintetében különösen:
  1. végrehajtja 
    a részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésével kapcsolatos Járási Hivatali feladatokat,
    a telekalakítási eljárásokkal kapcsolatos Járási Hivatali feladatokat
  2. a hatályos jogszabályokban meghatározott módon másolatokat ad ki az ingatlannyilvántartás részeiről;
  3. ellátja az adatlekérdezéssel, adatszolgáltatással, az adatbázishoz csatlakozással kapcsolatos Járási Hivatali feladatokat.
  4. a Földhivatali Főosztállyal együttműködve ellenőrzi a számítógépes ingatlannyilvántartási rendszer szolgáltatásait igénybe vevők adatlekérdezésének jogszerűségét és a biztonsági előírások betartását;
  5. a megszűnt telekkönyvi, földnyilvántartási és ingatlan-nyilvántartási munkarészeket, valamint földértékelési munkarészeket tárolja, azokról másolatokat ad ki, kezeli az okirattárat;
  6. ellátja az ingatlan-nyilvántartás átalakításával, valamint új munkarészek közszemlére tételével kapcsolatos feladatokat;
  7. átvezeti a települések közigazgatási, belterületi határában bekövetkezett változásokat és azokat jelenti a Földhivatali Főosztály felé;
  8. közreműködik a digitális térképi adatok megyei szintű számítógépes elérhetőségét biztosító rendszer kiépítésében és működtetésében;
  9. ellátja az újfelméréssel, térképfelújítással, földrendezéssel kapcsolatos előkészítési, adatszolgáltatási és nyilvántartási feladatokat, valamint ellátja a települések igazgatási határváltozásával összefüggő földmérési hatósági feladatokat;
  10. ingatlan-nyilvántartási statisztikai adatokat állít össze;
  11. a biztonsági papír, átpántoló címke és biztonsági pecsétcímke kezelésére vonatkozó előírásoknak megfelelően felelős a biztonsági elemek szabályszerű, biztonságos kezeléséért, felhasználásáért, tárolásáért, valamint a tulajdoni lap másolat szolgáltatás biztosításáért;
  12. folyamatosan vezeti az ingatlan-nyilvántartási térképek állami alapadat tartalmában bekövetkezett változásokat, a változásokhoz kapcsolódó sajátos célú földmérési munkákat minősíti és záradékolja, eredeti állapotukban tárolja, kezeli, azokból a jogosultak részére adatot szolgáltat;
  13. a numerikus ingatlan-nyilvántartási térképek esetében ellátja az adat- és térképtári feladatokat;
  14. illetékességi területén közreműködik az új térképek készítésének hatósági feladataiban, részt vesz az előkészítő és végrehajtó munkában, állást foglal a terepi és térképi eltérések ingatlan-nyilvántartási ábrázolásával kapcsolatosan, a Földhivatali Főosztály irányítása mellett részt vesz az új térképek állami átvételi eljárásának folyamatában;
  15. ellátja az újfelmérés, térképfelújítás, a Nemzeti Kataszteri Program keretében elkészített új térképművek közszemlére tételével kapcsolatos hatósági feladatokat;
  16. a terepi és térképi állapot összhangjának biztosítása érdekében időszakonként helyszínelést végez, az észlelt eltérések rendezése céljából hatósági eljárást kezdeményez;
  17. elvégzi a felmérési, térképezési és területszámítási hibák kijavítását;
  18. az illetékességi területére vonatkozó állami alapadatok kezelésére és tárolására adatés térképtárat működtet;
  19. a termőföld engedély nélküli más célú hasznosítása tárgyában hozott jogerős és végrehajtható döntéseiben megállapított kötelezettségek teljesítésének nyomon követése érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket;
  20. illetékességi területén megteszi a földhasználati nyilvántartás feltöltöttségének növelése, valamint a földhasználati nyilvántartásba bejegyzett adatok aktualizálása érdekében a szükséges intézkedéseket;
  21. ellátja a földvédelmi járulék és bírság befizetésével kapcsolatos feladatokat, valamint a földvédelmi járulékok és bírságok törlésére, visszafizetésére irányuló beadványokkal kapcsolatos feladatokat;
  22. intézkedéseket tesz a döntéseiben kiszabott, a Magyar Államot megillető, földvédelmi járulékok és bírságok hatékony behajtása érdekében;
  23. a földvédelmi engedélyezési eljárás során megteszi a szükséges intézkedéseket az átlagosnál jobb minőségű termőföldek fokozott védelméért;
  24. a termőföld engedély nélküli más célú hasznosítása esetén gondoskodik a földvédelmi szempontok fokozott érvényre jutásáról;
  25. határszemle ellenőrzéseket folytat, amelyről minden évben írásban beszámolót készít és azt felterjeszti a Földhivatali Főosztálynak; 
  26. lefolytatja a tulajdoni lapok pótlásával kapcsolatos eljárást.