Hogyan védekezzünk a hőség ellen?
2018. július 10. 15:02

Hogyan védekezzünk a hőség ellen?

A nyári hőhullámok idején a lakosság a médián keresztül értesül az elrendelt hőségriasztásokról, amely kifejezetten hasznos, hiszen az időjárás az utóbbi időben érzékelhetően megváltozott.

Tavaly az eddigieknél hosszabb ideig volt hőségriadó, és annak magasabb fokozatait is elrendelték. Hőség idején a szervezetünk fokozott igénybevételnek van kitéve.
Keringésünk fokozott terhelésnek van kitéve, és a folyadékvesztés is az izzadtság révén jelentős. A szervezetünk csak párologtatással képes a hő leadásra. Így igyekszik az állandó hőmérsékletét fenntartani, míg a folyadékot a keringés szállítja. A folyadékkal jelentős mennyiségben sókat (különböző ionokat) veszítünk, ezek pótlása is elengedhetetlen. Miközben a szervezet tartalékait mozgósítva küzd a meleggel, a meglévő betegségek, krónikus állapotok könnyen átfordulhatnak kellemetlen tünetekbe, rosszullétekbe.
 
Bárkinek okozhat egészségi panaszokat, kellemetlen tüneteket, rosszullétet a kánikula, de vannak különösen veszélyeztetett csoportok, mint például a csecsemők és a fiatal kisgyermekek, a várandós kismamák, a 65 évnél idősebbek, a fogyatékkal élők, vagy szívbetegségekben és magas vérnyomásban szenvedők.
 
  • A kánikulai meleg kedvezőtlenül hat mindenkire, de elsősorban a fizikai munkát végzők szervezetére, mind a szabadban, mind a zárt térben dolgozóknál.
  • Az idősek körében a tartósan magas hőmérséklet szív-, érrendszeri panaszokat, okozhat. Ezek jelentkezésekor javasoljuk, hogy haladéktalanul keressék fel kezelőorvosukat. Szívgyógyszereket szedő betegek kérjék ki ezzel kapcsolatban kezelőorvosuk tanácsát.
  • Az idősek kánikula idején tartózkodjanak hűvös helyen, kerüljék a szervezetüket terhelő fizikai munkát. Zuhanyozzanak naponta többször langyos vízzel.
  • A kánikula idején mindenkinek ügyelnie kell a fokozott folyadékbevitelre, szükség szerint a szokásos mennyiség többszörösére is szükség lehet. Fontos a só pótlása is!
  • Kerüljük a tűző napon való tartózkodást 11 és 15 óra között, mivel ilyenkor fokozódik a napszúrás veszélye. A káros UV-B sugárzás ellen védjük bőrünket napvédő krémmel és megfelelő, világos színű, természetes alapanyagú ruházattal, széles karimájú kalapot vagy ellenzős sapkát viseljünk a szemünk védelmére.
  • Lehetőleg éjjel szellőztessünk!
  • Ne hagyjunk kisgyermeket, állatot bezárt gépkocsiban!
  • A csecsemők különösen sok folyadékot igényelnek a szoptatáson kívül is, mindig kínáljuk őket tiszta vízzel, vagy pici sót is tartalmazó, citromos teával a szoptatás után!
  • A szabadban végzett sportolást is korlátozzuk a reggeli vagy kora esti órákra!
  • A fizikai munkát végző dolgozóknál ilyen időjárási, hőmérsékleti viszonyok mellett szükséges, hogy a munkáltatók a munkavállalóik számára igény szerint, de legalább félóránként védőitalként 14-16 Celsius fokos hőmérsékletű ivóvizet vagy azonos hőmérsékletű alkoholmentes italt, valamint az előírtaknak megfelelő pihenőidőt biztosítsanak.
  • Az állatoknak adjunk több vizet, ne kössük ki a kutyákat a napra.
  • A közlekedés során vegyük figyelembe, hogy a hőség csökkentheti a koncentráló képességet.
  • A gépjárművel több órás útra indulók gondoskodjanak a vízellátásról a folyadékhiány pótlása érdekében, valamint az esetleges segélyhíváshoz szükséges segélykérő telefonszámok biztosításáról.
 
Mit igyunk: víz, ásványvíz, tea, szénsavmentes üdítő, aludttej, kefir, joghurt, levesek
Mit ne igyunk: kávé, alkohol tartalmú italok, magas koffein és cukortartalmú szénsavas üdítők