E-SZIG utólag is igényelhető!
2018. június 20. 07:46

E-SZIG utólag is igényelhető!

A személyazonosító igazolvány 2016. január elsejével külsőleg megújult, tartalmában elektronikus funkciókkal bővült. A 65 életév betöltését követően van lehetőség tároló elem nélküli igazolvány igénylésére, melyet így határidő nélküli érvényességgel gyártanak.

A tároló elemmel ellátott igazolványok esetében a tároló elem tartalmazza a társadalombiztosítási azonosító jelet, valamint az adóazonosító jelet is. Opcionálisan a tároló elemre kerülhet legfeljebb kettő, vész esetén értesítendő telefonszám, 12 életévtől az ujjnyomat, 14 életévtől pedig elektronikus aláírás igénylésére is lehetőség van.
Az elektronikus aláírás 2 év érvényességi idejű, melyet az igazolvány igénylésekor, vagy a 2016. január elsejét követően kiállított tároló elemmel ellátott igazolvány esetén utólag is lehet igényelni. Az elektronikus aláírás igényléséhez az e-mail címet kell megadni.

Az elektronikusan aláírt dokumentumokon szereplő aláírás érvényességéről a fogadó felek a gyakorlatban számítógépes alkalmazások igénybevételével győződnek meg (e-aláírás létrehozó, illetve ellenőrző alkalmazások). Egyik ilyen lehetőség a NISZ Zrt. Kormányzati Elektronikus Aláírás-ellenőrző Szolgáltatása, ami a https://keaesz.gov.hu internetes címen díjmentesen érhető el.
Az eSzemélyihez kapcsolódó elektronikus aláírás és időbélyegzés szolgáltatás díjmentesen vehető igénybe. A szolgáltatásnak nem része a chipkártya-olvasó biztosítása; ezt az eSzemélyi tulajdonosának kell beszereznie és finanszíroznia.
A jogszabályi előírások alapján a NISZ Zrt. szolgáltatási kivonatot is elérhetővé tesz a fogyasztók részére a https://hiteles.gov.hu/szabalyzatok/CitizenCA-PDS-HU.pdf címen, mely tömören, jól áttekinthető módon, összefoglaló jelleggel tartalmazza az előírt tájékoztató információkat és adatokat.
 
Bővebb felvilágosítás a Kormányzati Ügyfélvonal 1818-as telefonszámán, illetve az ekozig@1818.hu email címen kérhető.