Árubemutatók - fogyasztóvédelem
2018. január 30. 10:53

Árubemutatók - fogyasztóvédelem
Továbbra is sok a visszaélés a termékbemutatókon.
Ugrásszerűen megnőtt a koruknál fogva hiszékenyebb és kiszolgáltatottabb fogyasztókat célzó árubemutatókkal kapcsolatos panaszok száma. A pórul járt idősek szinte kivétel nélkül hasonló körülményekről számolnak be: egészségügyi vizsgálatra invitálják őket, majd egy viszonylag „súlyos” diagnózist közölnek”, hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Hatóság.
A média rendszeresen hangsúlyozza az egészségügyi szűrővizsgálatok fontosságát, mint az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés és a betegségek időben történő észlelésének egyik legjobb módját. Mindez természetesen igaz, ha azt felkészült, szakképzett és engedélyekkel rendelkező egészségügyi dolgozók végzik. A „szűrővizsgálatokban rejlő lehetőségeket” azonban a csalók is felismerték és újabb trükkökkel tévesztik meg a gyanútlan időseket.

Az elkövetési módszer jellemzően a következő:

- Személyre szóló meghívó, vagy telefonos megkeresés útján invitálják a leendő áldozatokat „egészségügyi szűrővizsgálatra”, „egészségnapra” vagy „ingyenes állapotfelmérésre

- Az érdeklődőket a helyszínen egy figyelmes asszisztens kérdezi ki az egészségügyi állapotukról, gyógyszerszedési szokásaikról.

- A „szűrővizsgálat” helyszíne legtöbbször úgy kerül kialakításra – orvosi köpeny a fogason, fecskendők, vesetál a vizsgáló helyiségben –, hogy a gyanútlan érdeklődő elhiggye, a legjobb egészségügyi ellátásban fog részesülni.

- Hitelesnek látszó „vizsgálatokat” végeznek – szívstressz mérés és/vagy véroxigén mérés – míg ezeket „kiértékelik” a résztvevőket beszélgetésre, előadásra hívják, ahol felhívják figyelmüket pl.: az összetapadt vörösvértestek következményeire (trombózis, infarktus, agyvérzés), a stressz okozta betegségekre, statisztikákat közölnek a fenti betegségek gyakoriságáról.

- Megérkezik a „vizsgálat” eredménye, ami természetesen sokkoló! A közeli halált vizionálja a „szakember” a hallgatóság felé.

- Természetesen minden érdeklődő bajára tud megoldást az előadó. Hiszen létezik például a „lágy lézer, amit 900.000,- Ft helyett kis szerencsével 450.000,- Ft-ért is megkaphat”.

- A bemutató helyszínén árusítás jellemzően már nem történik, hanem a kedves asszisztens tudja, hogy hol lehet korlátozott darabszámban hozzájutni a termékhez (a bemutató helyszínétől nem messze lévő kis „wellness termékeket forgalmazó üzlet”, internet, telefonos megrendelés stb.). Ha nincs ennyi készpénze az idős embernek (miért is lenne, hiszen szűrővizsgálatra érkezett), akkor szívesen elkísérik a bankig, ahol a pénzt felveheti, vagy hitelszerződést kötnek a gyanútlan áldozattal.

- A megtévesztett idős vásárló abban a hitben távozik a szűrővizsgálatról, hogy élete legjobb üzletét kötötte meg. Csak később szembesül azzal – orvosától, illetve már korábban megtévesztett ismerősétől – hogy a terméket túlárazottan vásárolta (interneten 60.000,- Ft, de ő 450.000,- Ft-ot fizetett), illetve arról, hogy az feltehetőleg semmilyen orvosilag igazolható gyógyhatással nem rendelkezik.

Mit tegyen, hogy ne váljon a csalók áldozatává:

- Gyanakodjon, ha ismeretlenek ingyenes szűrővizsgálatra hívják telefonon, személyesen, vagy szórólap útján (honnan tudták a telefonszámát, miért önt keresték meg?)

- Kérjen tanácsot háziorvosától, vagy az önkormányzattól, hogy tudnak-e ilyen szűrővizsgálatról.

- Gondolja végig hány alkalommal ment el olyan szűrővizsgálatra, melyet hivatalosan az egészségügyi intézmények szerveztek. Ha azokra sem ment el, pedig arról a helyi sajtóból (újság, városi televízió) értesült, akkor miért menne el olyan vizsgálatra, amiről semmit sem tud.

- Ne ossza meg semmilyen egészségügyi adatát ismeretlenekkel. Ha szűrővizsgálat, akkor az eredményei alapján meg fogják tudni mondani, milyen állapotban van.
- Az előző képen ön szerint egy orvos látható? Mi nem tudjuk. Mi csak egy sztetoszkópot látunk. Szóval ne higgyen a látszatnak! A fotón látható „orvos” lehet ménesgazda, vagy hegesztő szakmunkás is fehér köpenyben.

- Ne döntsön elhamarkodottan! Ha az eladni kívánt áru valóban olyan jó, és önnek szüksége van rá, akkor holnap, vagy holnapután is megvásárolható. Ez idő alatt utánanézhet az adott terméknek, megkérheti ismerősét, rokonát keressen rá az interneten annak árára és a róla írt véleményekre.

- Ne hagyja magát siettetni! Kihagyhatatlan ajánlat ezeken a rendezvényeken nincs!

- Gondolkodjon, bármilyen más élethelyzetben elköltene 450.000,- Ft-ot ismeretlenek által kínált, ismeretlen termékre?

- Olvassa el a szerződést! Ne írjon alá bármit, amit ön elé tesznek. Kérjen időt a szerződés értelmezésére. Kérdezzen bátran az eladótól, ilyenkor még megteheti! A szerződés megkötésekor ne maradjon egyedül az értékesítővel, legyen önnel egy rokon vagy barát!

- Szintén gyanakodjon, ha a szerződésben külön kikötik, hogy elállási joga nincs a vásárlónak, azonban erről az eladó korábban szóban nem tájékoztatta önt.

A fogyasztót megillető elállási jog: Az elállási jog azt jelenti, hogy az üzlethelyiségen kívül (pl.: lakáson, utcán, szállodában, vendéglőben stb.) vagy az interneten (távollevők között) megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphet és a termék visszaküldése esetén követelheti a kereskedőtől a kifizetett összeg visszatérítését.

Figyelem! Az indokolás nélküli elállási jog nem illeti meg azt a vásárlót, aki üzletben, boltban vásárolt.

- Amennyiben becsapták, megkárosították forduljon a hatóságokhoz!